Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2014

"Υπάρχει στον κόσμο τούτον ένας μυστικός νόμος - αν δεν υπήρχε, ο κόσμος θα ‘ταν από χιλιάδες χρόνια χαμένος - σκληρός κι απαραβίαστος: το κακό πάντα στην αρχή θριαμβεύει και πάντα στο τέλος νικάται."

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο Καζαντζάκης. 


Ο πιο συνεπής αναζητητής του απαραίτητου θεού. Διαβάζω που τον ψέλνετε, τον θεωρείτε υπερτιμημένο, κουραστικό, αντιγραφέα του Νίτσε κλπ. Εμένα με συγκινεί η προσήλωσή του στην έρευνα για την προσέγγιση του Λόγου με Λόγο, όχι με λόγο. Ό, τι του έδειξαν για θεό και οι άλλοι το προσκυνούσαν από απόσταση ασφαλείας, αυτός το πλησίασε με θάρρος. Και βλέποντας ότι δεν είναι αυτό που έψαχνε, το προσπέρασε. Υπήρξε συνεπέστατος Οδυσσέας και δεν καταδέχτηκε να παρακάμψει ούτε μισή Χάρυβδη για να κόψει δρόμο προς την αλήθεια. Πέρασε τη ζωή του ψάχνοντας και τα συμπεράσματα που έβγαλε από τα βάσανά του τα έθεσε σε βάσανο δημοσία. Διαβάζοντάς τον το καλοκαίρι τρία πράγματα με συγκίνησαν πολύ: η ειλικρίνειά του, η ανεξικακία του απέναντι στους θεούς που τον απογοήτευσαν και η εξέλιξή του: ξεκίνησε με τον άγιο μηνά και έφτασε στον Νίτσε, με ραβασάκια στον Θεόφιλο και κατέληξε με αναφορά στον Γκρέκο. Μου αρέσει ο Καζαντζάκης, αν και με κουράζει. Μου αρέσει η απάντηση που έστειλε στον πάπα όταν ο τελευταίος πειρασμός μπήκε στα απαγορευμένα της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Μου αρέσει ο ψυχαναγκαστικά ελεύθερος ζορμπάς του. Μου αρέσει η Κρήτη που την περιγράφει σα θεότητα, όπως ο Βενέζης τα κιμιντένια. Μου αρέσει που είδε την Πόλη όπως την *είδα* χωρίς συγκίνηση, "σαν καθρεφτισμό της πεθυμιάς πολύ μακρινό, πολύ απίθανο". Μου αρέσει που λέει την καρδιά του ζουρλοπερήφανη. Μου αρέσει η δύναμη που βγάζει στο "-πατέρα, πάει η σταφίδα μας. -εμείς δεν πάμε. Σώπα". Μου αρέσει που χρησιμοποιεί συχνά τις λέξεις περηφάνια, απελπισία, αξιοπρέπεια, άβυσσος, λευτεριά.Είναι ο πιο ωραίος άθεος άγιος, από αυτούς που αν ήμουν αγιογράφος δεν θα τους ζωγράφιζα ούτε στο ιερό ούτε στον πρόναο, αλλά στο εξωτερικό της εκκλησίας, να μη δείχνει ούτε μέσα ούτε πάνω: να δείχνει πέρα. Και από κάτω θα έγραφα τη φράση του "ο άνεμος θα φυσήξει και θα μας δείξει τη στράτα".


Δεν υπάρχουν σχόλια: