Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014

ΦΟΥΤΟΥΝΕΣ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ-ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ

Τουρκία, Ντουμπάι και ακόμα και η Γεωργία έρχονται να προστεθούν στο Λονδίνο, το Χονγκ Κονγκ και τη Σιγκαπούρη, χώρες όλες που στέλνουν αποστολές στην Ελλάδα με στόχο την προώθηση των εθνικών ναυτιλιακών τους υπηρεσιών και θεσμικού πλαισίου ώστε να προσελκύσουν εκεί μεγάλους Έλληνες πλοιοκτήτες. Πλοιοκτήτες οι οποίοι εμφανίζονται επιεικώς ενοχλημένοι από τις πρωτοβουλίες του υπουργού Οικονομικών που, παρά το γεγονός ότι οι εφοπλιστές είχαν εθελοντικά προσφερθεί να αυξήσουν σημαντικά τη συνεισφορά τους στα δημόσια ταμεία, αγνόησε τα συμφωνηθέντα υπονομεύοντας τελικά και την ίδια την συνταγματικότητα του νομοθετήματός του. «Η κατάσταση θυμίζει αυτήν που επικρατούσε ακριβώς προ δυο ετών όταν προ των αλλεπάλληλων εκλογικών αναμετρήσεων ο λαϊκισμός και οι πολιτικές κραυγές κατά της ποντοπόρου είχαν οδηγήσει πολλούς εξ΄ημών ένα βήμα προ της εφαρμογής σχεδίων αλλαγής έδρας» αναφέρει Έλληνας εφοπλιστής στο Capital.gr. Προσθέτει δε, πως φέτος η κατάσταση «μυρίζει μπαρούτι». «Η επιβάρυνση που μονομερώς και αντισυνταγματικά επέβαλε ο Στουρνάρας κατεδάφισε κάθε εμπιστοσύνη και πρακτικά υπονομεύει τους ιδίους τους στόχους της αφού η απουσία συναίνεσης δίνει το δικαίωμα στους έχοντες έννομο συμφέρον να προσβάλλουν τις αποφάσεις του για την συνταγματικότητα τους» προσθέτει.
Στο σημείο αυτό πρέπει να υπογραμμιστεί ότι οι εφοπλιστές, κατόπιν διαβουλεύσεων με το Μαξίμου, συμφώνησαν τόσο να διπλασιάσουν τον φόρο που θα καταβάλουν για τα τρία επόμενα χρόνια όσο και να φορολογηθούν, παρόμοια τόσο τα πλοία με την ελληνική όσο και αυτά με την πιο ανταγωνιστική ξένη σημαία. «Επειδή όμως φαίνεται πως δεν του έβγαιναν τα νούμερα πήγε μόνος του και έκανε το επί 2, επί 3 χωρίς να διαβουλευτεί», σημειώνει οικονομικός διευθυντής ναυτιλιακής που είναι σε γνώση των πλάνων της ιδιοκτησίας της για μετεγκατάσταση.
 Μνηστήρες  
Και ενώ αυτό είναι το κλίμα που επικρατεί, φέτος τα Ποσειδώνια, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή business to business συνάντηση διεθνώς, υποδέχεται τρία νέα εθνικά περίπτερα: το Χονγκ Κονγκ, που επιστρέφει έπειτα από απουσία 10 ετών, την Τουρκία, που επιστρέφει μετά το 2006, και επιπλέον την πρωτοεμφανιζόμενη στη διοργάνωση… Γεωργία, η οποία σκοπεύει να προωθήσει τις ναυτιλιακές υπηρεσίες της στους Έλληνες εφοπλιστές. Το ίδιο και η Dubai Maritime City Authority της οποίας ο επικεφαλής Ahmed Butti Ahmed δηλώνει πως θα επικεντρωθεί στην προώθηση της χώρας του ως ναυτιλιακό κέντρο σε κομβικό γεωπολιτικά σημείο με ιδιαίτερα ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο.  Την ίδια ώρα ο νηογνώμονας των Βρετανικών Παρθένων Νήσων όπως και δεκάδες άλλοι ανταγωνιστές του που θα είναι επίσης παρόντες στην έκθεση που θα γίνει στο τέλος της Άνοιξης στην Αθήνα δηλώνει πως στόχος του είναι να προσελκύσει την εγγραφή ελληνόκτητων πλοίων. Λίγες εβδομάδες πριν εκπνεύσει το 2013 στην Αθήνα συναντήσεις με εφοπλιστές έκανε η Lord Mayor του Λονδρέζικου City, Fiona Wolf, η οποία σε κλειστά γεύματα στην πρεσβευτική κατοικία στη Λουκιανού αλλά και αλλού, παρουσίαζε τα προτερήματα του Λονδίνου ως έδρα των ναυτιλιακών και υπογράμμιζε πως η βρετανική κυβέρνηση έχει μάθει από τα λάθη του παρελθόντος όταν διατάραξε το θεσμικό πλαίσιο της ποντοπόρου με αποτέλεσμα την μαζική έξοδο επιχειρήσεων.  
Ξένη επιβουλή
  Η ηχώ των λόγων στην πρόσφατη ομιλία του πρόεδρου της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρου Βενιάμη στην γενική συνέλευση είναι χαρακτηριστική: «Η βιωσιμότητα κάθε ναυτιλιακού στόλου εξαρτάται από το βαθμό ανταγωνιστικότητας που τον διακρίνει προκειμένου να αντεπεξέλθει στις δύσκολες επικρατούσες εμπορικές συνθήκες της παγκόσμιας οικονομίας. Η παράμετρος αυτή θα πρέπει να απασχολεί κατά προτεραιότητα σε πολιτικό επίπεδο τις χώρες αυτοτελώς, αλλά και ολόκληρες ευρύτερες γεωγραφικές περιοχές που θέλουν να έχουν ναυτιλία. Αναφέρομαι ειδικότερα στην αναμέτρηση επικράτησης της ναυτιλίας της Δύσης έναντι των ανταγωνιστικών ναυτιλιών της Ανατολής, οι οποίες εδώ και χρόνια βρίσκονται σε σταθερά ανοδική πορεία».  Όλα αυτά συμβαίνουν σε μια περίοδο που υπάρχουν βάσιμες ανησυχίες ότι ανταγωνιστικά κέντρα ναυτιλιακής ισχύος και ειδικότερα η Γερμανία επιχειρούν να διαβρώσουν την ισχύ του νότου πιέζοντας ιστορικές ναυτικές χώρες όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα να αυξήσουν την φορολογία της ποντοπόρου, αφαιρώντας του ένα από τα ελάχιστα εθνικά τους πλεονεκτήματα. Υπενθυμίζεται η σχετική διαδικασία που έχει ξεκινήσει εδώ και μια διετία η ευρωπαϊκή επιτροπή.
Το «μανιφέστο Βενιάμη»
Ας δούμε όμως τι ακριβώς προσάπτουν στον Έλληνα υπουργό Οικονομικών οι εφοπλιστές μέσα από το «μανιφέστο Βενιάμη», όπως εχουν ήδη σπεύσει να το χαρακτηρίσουν αρκετοί την πρόσφατη ομιλία του:  «Ο Υπουργός Οικονομικών, Γιάννης Στουρνάρας, ο οποίος εξήρε το ρόλο της ναυτιλίας και την πολυδιάστατη σημασία της για τον τόπο (σσ. κατά την επίσημη παρουσίαση της μελέτης του ΙΟΒΕ σε εκδήλωση που διοργάνωσε την 23 Απριλίου 2013 η οποία εκτιμά το ποσοστό συμμετοχής του ναυτιλιακού κλάδου στο ΑΕΠ σε περισσότερο από 7% με σημαντική δυνητική αύξηση της). Πρόκειται για το ίδιο πρόσωπο, που προσφάτως διατάραξε με τις νομοθετικές προτάσεις του οικονομικού επιτελείου του το εδώ και δεκαετίες σταθερό θεσμικό πλαίσιο της ναυτιλίας», ανέφερε.
Το χρονικό
Παραθέτοντας την χρονική αλληλουχία των γεγονότων εξήγησε: «Από τους πρώτους μήνες του 2013, βλέποντας τις τιτάνιες προσπάθειες της Κυβέρνησης να αποτρέψει την περαιτέρω οικονομική κατάρρευση της χώρας η ΕΕΕ ξεκίνησε ένα εποικοδομητικό διάλογο με την Κυβέρνηση που οδήγησε αρχικά στην φορολογία των πλοίων ξένων σημαιών που διαχειρίζονται από εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα» και «προτείναμε αυτοβούλως να διπλασιάσουμε εθελοντικά, σεβόμενοι πλήρως το θεσμικό μας πλαίσιο, την φορολογία των πλοίων μας είτε υπό ελληνική είτε υπό ξένη σημαία μέσω της διαδικασίας υπογραφής ενός συνυποσχετικού με την Κυβέρνηση, διάρκειας τριών φορολογικών ετών». «Καταφέραμε να επικοινωνήσουμε σε σύντομο διάστημα με όλα τα μέλη της ναυτιλιακής μας κοινότητας, είτε ήταν μέλη της Ένωσής μας είτε όχι προκειμένου να ζητήσουμε την υποστήριξη και την ηθική δέσμευσή τους. Η ανταπόκριση ήταν πράγματι μεγάλη και συγκινητική. Ανταποκρίθηκαν συνάδελφοί μας που δεν είχαν καμία επαφή έως τότε με την ΕΕΕ και επικρότησαν την πρωτοβουλία μας εκφράζοντας την αμέριστη υποστήριξή τους. Στήθηκε από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου ένας άρτιος μηχανισμός που λειτούργησε άψογα και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα η μεγάλη πλειοψηφία των διαχειριστριών εταιριών εγκατεστημένων στην Ελλάδα υπέγραψαν το ιδιωτικό συμφωνητικό, με το οποίο με εξουσιοδοτούσαν να προσυπογράψω εκ μέρους τους το συνυποσχετικό με τον Πρωθυπουργό, όπως και έγινε στις 18 Ιουλίου του 2013. Μέχρι σήμερα, σχεδόν 3.000 πλοία – εκπροσωπώντας την συντριπτική πλειοψηφία σε ποσοστά χωρητικότητας – έχουν δεσμευθεί μέσω της διαδικασίας αυτής για τον εθελοντικό διπλασιασμό της φορολογίας τους, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη συλλογικότητα του κλάδου μας και την ειλικρινή πρόθεσή του να σταθεί αρωγός στην πατρίδα μας, τη δύσκολη αυτή περίοδο που διανύει».
Ο αιφνιδιασμός Στουρνάρα
«Δυστυχώς, στα τέλη Δεκεμβρίου του 2013, το οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης αιφνιδιαστικά και παρασυρόμενο, όπως θέλω να πιστεύω, από τις πιεστικές συνθήκες των διαπραγματεύσεων με την Τρόικα, προέβη σε κατάφορη συνταγματική εκτροπή, ακυρώνοντας στην πράξη όλη την προαναφερόμενη διαδικασία του συνυποσχετικού, το οποίο φέρει την υπογραφή του Πρωθυπουργού μας. Αναφέρομαι στην υιοθέτηση του άρθρου 14 που περιελήφθη στο Νόμο για τη Φορολογία των Ακινήτων, το οποίο, παραβιάζοντας την συνταγματική κατοχύρωση διατάξεων του Νόμου 27/75, καθώς και την ευρύτερη ιστορική και νομική σημασία του αναπτυξιακού του χαρακτήρα, επιβάλλει για την τρέχουσα τριετία τριπλασιασμό της φορολογικής υποχρέωσης όλων των πλοίων, υπό ελληνική αλλά και υπό ξένη σημαία, των διαχειριζόμενων από εταιρίες εγκατεστημένες στην Ελλάδα».
«Κλονισμός του κλίματος εμπιστοσύνης»
Κατά δήλωση Βενιάμη το ουσιαστικότερο πρόβλημα που δημιουργεί η εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία είναι «ο κλονισμός του κλίματος εμπιστοσύνης και συνεργασίας μεταξύ της Κυβέρνησης και της ναυτιλιακής κοινότητας και η δημιουργία ευρύτερα αρνητικού κλίματος για κάθε είδους επιχειρηματική επένδυση στην Ελλάδα, δεδομένου ότι η νομική σταθερότητα του θεσμικού πλαισίου αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε σώφρων επενδυτή». Και συνέχισε λέγοντας πως «πράγματι, πρόκειται για οξύμωρη ενέργεια εκ μέρους της Κυβέρνησης εάν σκεφθούμε ότι σφόδρα επιθυμεί την ανάπτυξη – και ανάπτυξη χωρίς επενδύσεις δεν μπορεί να υπάρξει – ενώ παράλληλα τορπιλίζει το ζητούμενο επενδυτικό κλίμα εμπιστοσύνης και σταθερότητας».  Αντισυνταγματικότητα Θύμισε δε την ύπαρξη «σωρείας νομικών επιχειρημάτων που αποδεικνύουν τα προβλήματα αντισυνταγματικότητας που παρουσιάζει η εν λόγω ρύθμιση, κάτι το οποίο εξάλλου διαπίστωσε και η ίδια η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής σε γνωμοδότησή της πριν την υιοθέτηση της διάταξης, και η οποία αγνοήθηκε πλήρως».  «Θα γίνει νομίζω σύντομα αντιληπτό, ότι η υιοθέτηση του προαναφερόμενου καθαρά φοροεισπρακτικού μέτρου δεν θα αποδώσει τα αναμενόμενα, όπως εξάλλου έχει συμβεί και με την επιβολή άλλων παρόμοιου χαρακτήρα μέτρων» συνέχισε τονίζοντας πως «σε κάθε περίπτωση, οι αποκλίσεις στα έσοδα που ανέμενε η Κυβέρνηση από την εθελοντική εισφορά θα μπορούσαν να καλυφθούν είτε με την περαιτέρω προσέλκυση εγκατάστασης πλοίων στην Ελλάδα είτε με αναζήτηση άλλων προτάσεων αμοιβαία αποδεκτών».  Σημειώνεται πως καλά πληροφορημένες πηγές αναφερουν ότι η πρωτοβουλία Στουρνάρα δεν έγινε μόνο εν αγνοία των εφοπλιστών αλλά και εν αγνοία του πρωθυπουργού.  Και να τώρα που ενόψει των Ποσειδωνίων συνωστίζονται στο κατώφλι των Ελλήνων εφοπλιστών δεκάδες ξένοι από κάθε γωνιά του πλανήτη, της γειτονικής Τουρκίας συμπεριλαμβανομένης, φλερτάροντάς τους για να μετεγκαταστήσουν τις δραστηριότητές τους εκεί.

ΠΗΓΗ CAPITAL.GR

Δεν υπάρχουν σχόλια: