ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ Ολόκληρο το νομοθετικό πλαίσιο εμπλοκής των ΕΔ στην εσωτερική ασφάλεια
Οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μπορούν να εμπλέκονται χωρίς κανένα νομικό πρόβλημα ή συνταγματικό κώλυμα σε αποστολές εσωτερικής ασφάλειας εδώ και 12 χρόνια, αρχικά με την ψήφιση σχετικού νόμου το 2000 και συνεχεία με την έγκριση του κειμένου "Αμυντικής Στρατηγικής Αναθεώρησης" από το το ΚΥΣΕΑ που συνεδρίασε στις 20 Σεπτεμβρίου 2011 και ενσωμάτωνε την αντιμετώπιση εσωτερικών απειλών στα καθήκοντα των ΕΔ.
Και όσο και αν κάποιοι κρύβουν τα κείμενα της Αμυντικής Στρατηγικής Αναθεώρησης του 2001 που βασίστηκε σε νομολογία του 2000, η αλήθεια είναι ότι υπάρχει πλήρες θεσμικό πλαίσιο για εμπλοκή των ΕΔ σε αποστολές εσωτερικής ασφάλειας, όπως αποκαλύπτει σημερα του defencenet.gr και το μόνο ερώτημα είναι πότε θα δούμε μια τέτοια πρεμιέρα.
Όπως σημείωνε κυβερνητικό στέλεχος μιλώντας στο defencenet.gr: "Η ΕΛΑΣ κάνει ότι μπορεί, αλλά αρκεί αυτό; Δεν θέλουμε να ξαναζήσουμε έναν Δεκέμβριο του 2008"...
Το κείμενο της "Αμυντικής Στρατηγικής Αναθεώρησης" δόθηκε στη δημοσιότητα στις 2/10/01 και περιλαμβάνει συγκεκριμένο ορισμό των νέων καθηκόντων των ΕΔ: "Ως ασύμμετρες απειλές ορίζονται οι προσπάθειες εκείνες υπονόμευσης της ισχύος ενός αντιπάλου, οι οποίες στηρίζονται στην εκμετάλλευση των αδυναμιών του με χρήση μέσων που διαφέρουν σημαντικά από τον συνήθη τρόπο διεξαγωγής επιχειρήσεων του αντιπάλου" (σ.19).κι ως τέτοιο παράδειγμα "ασύμμετρης απειλής" αναφέρεται "μια σύγκρουση", γενικά, όπου "από τη μία βρίσκεται ένα οργανωμένο κράτος και από την άλλη έχουμε 'ομάδες' συμφερόντων" (σ.19). "Ομάδες συμφερόντων" που απαρτίζονται, προφανώς, από εξτρεμιστές στο εσωτερικό της χώρας.
Αναλυτικότερη είναι η απαρίθμηση, στο ίδιο ντοκουμέντο, "των βασικότερων μορφών ασύμμετρης απειλής" που αντιμετωπίζει η χώρα μας: "διεθνής τρομοκρατία", "όπλα μαζικής καταστροφής", "διεθνές οργανωμένο έγκλημα", "εμπόριο ναρκωτικών", "διαφθορά" και "λαθρομετανάστευση" (σ.21). Η τελευταία, εκτός από"εισβολή προσφύγων από βαλκανικές χώρες", συνεπάγεται και τον πρόσθετο "κίνδυνο" της "διασποράς μουσουλμανικών θυλάκων στα βόρεια σύνορα με απροσδιόριστες απειλές" (σ.54).
Σε ομιλία του στη Ναυτική Σχολή Πολέμου (21/8/02), ο αρχηγός ΓΕΣ αντιστράτηγος Γ.Χαρβάλας θα προσθέσει δυο ακόμα "ασύμμετρους" κινδύνους: τον "εθνικοθρησκευτικό φανατισμό" και τον εν γένει"ριζοσπαστισμό" -διατύπωση που παραπέμπει σε όλα αυτά που έχουν να αντιμετωπίσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις στο εσωτερικό μέτωπο.
Στους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004 οι ΕΔ έλαβαν "το βάπτισμα του πυρός" στα νέα τους καθήκοντα: Το υπουργείο Εθνικής Αμύνης διέθεσε ειδικές δυνάμεις, οι οποίες εκπαιδεύτηκαν κατάλληλα και ανέλαβαν τη φύλαξη σημαντικών υποδομών και εγκαταστάσεων και την αστυνόμευση χώρων. Αλλά, η ενισχυτική παρουσία των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας προβλέπεται ήδη και νομικά κατά βάση από το άρθρο 5 του Ν.2833/2000 και το Π.Δ. 63/2001, με έγκαιρο προσδιορισμό του έργου τους, είτε ως αυτοτελώς ενεργουσών (ανάθεση διακριτών – αυτοτελών αποστολών), είτε με ανάθεση αποστολών, οι οποίες επιβάλλουν διάθεση προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.
Άλλες σοβαρότερες αποστολές, που δύνανται να αναλάβουν οι Ένοπλες Δυνάμεις ως ενισχυτική δύναμη ασφαλείας της ΕΛ.ΑΣ, αλλά με αυτονομία δράσης υπό την πλήρη διοίκηση του Στρατιωτικού Διοικητή και τον οπλισμό και εξάρτηση του θεσμικού τους ρόλου, είναι και οι κατωτέρω :
(1) Η φύλαξη των ζωτικών εγκαταστάσεων. Είναι οι λεγόμενες στρατηγικές υποδομές: Εγκαταστάσεις ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης, μεταφοράς κοινού.
(2) Η διάθεση προσωπικού των Ειδικών Δυνάμεων σε ρόλο εφεδρείας για την υποστήριξη των αντιστοίχων δυνάμεων της ΕΛ.ΑΣ.
(3) Η αστυνόμευση των χερσαίων συνόρων στα πλαίσια της ήδη υφισταμένης συνεργασίας της ΕΛ.ΑΣ με το Στρατό Ξηράς για την καταπολέμηση της λαθρομετανάστευσης και της διασυνοριακής εγκληματικότητας.
Όπως βλέπουμε, λοιπόν, υπάρχει πλήρες νομικό πλαίσιο που να επιτρέπει την εμπλοκή των ΕΔ σε καθήκοντα εσωτερικής ασφάλειας, επικουρικά πάντα, προς τις αστυνομικές δυνάμεις. Αλλά οι εμπειρίες από τον Δεκέμβριο του 2008, τον Φεβρουάριο του 2012 και από άλλες ανάλογες περιπτώσεις, όπως η εισβολή στο ΥΠΕΘΑ των συνδικαλιστών των ΕΝΑΕ έδειξε ότι η ΕΛΑΣ πλέον αδυνατεί αν εφαρμόσει τέτοιας ευρείας έκτασης σχέδια ασφάλειας. Και εκεί που τελειώνει η ΕΛΑΣ, αρχίζει ο Στρατός, αν δεν θέλουμε να εξελιχθούμε σε χώρα ηττημένη εκ των έσω...
defencenet.gr
Και όσο και αν κάποιοι κρύβουν τα κείμενα της Αμυντικής Στρατηγικής Αναθεώρησης του 2001 που βασίστηκε σε νομολογία του 2000, η αλήθεια είναι ότι υπάρχει πλήρες θεσμικό πλαίσιο για εμπλοκή των ΕΔ σε αποστολές εσωτερικής ασφάλειας, όπως αποκαλύπτει σημερα του defencenet.gr και το μόνο ερώτημα είναι πότε θα δούμε μια τέτοια πρεμιέρα.
Όπως σημείωνε κυβερνητικό στέλεχος μιλώντας στο defencenet.gr: "Η ΕΛΑΣ κάνει ότι μπορεί, αλλά αρκεί αυτό; Δεν θέλουμε να ξαναζήσουμε έναν Δεκέμβριο του 2008"...
Το κείμενο της "Αμυντικής Στρατηγικής Αναθεώρησης" δόθηκε στη δημοσιότητα στις 2/10/01 και περιλαμβάνει συγκεκριμένο ορισμό των νέων καθηκόντων των ΕΔ: "Ως ασύμμετρες απειλές ορίζονται οι προσπάθειες εκείνες υπονόμευσης της ισχύος ενός αντιπάλου, οι οποίες στηρίζονται στην εκμετάλλευση των αδυναμιών του με χρήση μέσων που διαφέρουν σημαντικά από τον συνήθη τρόπο διεξαγωγής επιχειρήσεων του αντιπάλου" (σ.19).κι ως τέτοιο παράδειγμα "ασύμμετρης απειλής" αναφέρεται "μια σύγκρουση", γενικά, όπου "από τη μία βρίσκεται ένα οργανωμένο κράτος και από την άλλη έχουμε 'ομάδες' συμφερόντων" (σ.19). "Ομάδες συμφερόντων" που απαρτίζονται, προφανώς, από εξτρεμιστές στο εσωτερικό της χώρας.
Αναλυτικότερη είναι η απαρίθμηση, στο ίδιο ντοκουμέντο, "των βασικότερων μορφών ασύμμετρης απειλής" που αντιμετωπίζει η χώρα μας: "διεθνής τρομοκρατία", "όπλα μαζικής καταστροφής", "διεθνές οργανωμένο έγκλημα", "εμπόριο ναρκωτικών", "διαφθορά" και "λαθρομετανάστευση" (σ.21). Η τελευταία, εκτός από"εισβολή προσφύγων από βαλκανικές χώρες", συνεπάγεται και τον πρόσθετο "κίνδυνο" της "διασποράς μουσουλμανικών θυλάκων στα βόρεια σύνορα με απροσδιόριστες απειλές" (σ.54).
Σε ομιλία του στη Ναυτική Σχολή Πολέμου (21/8/02), ο αρχηγός ΓΕΣ αντιστράτηγος Γ.Χαρβάλας θα προσθέσει δυο ακόμα "ασύμμετρους" κινδύνους: τον "εθνικοθρησκευτικό φανατισμό" και τον εν γένει"ριζοσπαστισμό" -διατύπωση που παραπέμπει σε όλα αυτά που έχουν να αντιμετωπίσουν οι Ένοπλες Δυνάμεις στο εσωτερικό μέτωπο.
Στους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004 οι ΕΔ έλαβαν "το βάπτισμα του πυρός" στα νέα τους καθήκοντα: Το υπουργείο Εθνικής Αμύνης διέθεσε ειδικές δυνάμεις, οι οποίες εκπαιδεύτηκαν κατάλληλα και ανέλαβαν τη φύλαξη σημαντικών υποδομών και εγκαταστάσεων και την αστυνόμευση χώρων. Αλλά, η ενισχυτική παρουσία των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας προβλέπεται ήδη και νομικά κατά βάση από το άρθρο 5 του Ν.2833/2000 και το Π.Δ. 63/2001, με έγκαιρο προσδιορισμό του έργου τους, είτε ως αυτοτελώς ενεργουσών (ανάθεση διακριτών – αυτοτελών αποστολών), είτε με ανάθεση αποστολών, οι οποίες επιβάλλουν διάθεση προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων.
Άλλες σοβαρότερες αποστολές, που δύνανται να αναλάβουν οι Ένοπλες Δυνάμεις ως ενισχυτική δύναμη ασφαλείας της ΕΛ.ΑΣ, αλλά με αυτονομία δράσης υπό την πλήρη διοίκηση του Στρατιωτικού Διοικητή και τον οπλισμό και εξάρτηση του θεσμικού τους ρόλου, είναι και οι κατωτέρω :
(1) Η φύλαξη των ζωτικών εγκαταστάσεων. Είναι οι λεγόμενες στρατηγικές υποδομές: Εγκαταστάσεις ηλεκτρικού ρεύματος, ύδρευσης, μεταφοράς κοινού.
(2) Η διάθεση προσωπικού των Ειδικών Δυνάμεων σε ρόλο εφεδρείας για την υποστήριξη των αντιστοίχων δυνάμεων της ΕΛ.ΑΣ.
(3) Η αστυνόμευση των χερσαίων συνόρων στα πλαίσια της ήδη υφισταμένης συνεργασίας της ΕΛ.ΑΣ με το Στρατό Ξηράς για την καταπολέμηση της λαθρομετανάστευσης και της διασυνοριακής εγκληματικότητας.
Όπως βλέπουμε, λοιπόν, υπάρχει πλήρες νομικό πλαίσιο που να επιτρέπει την εμπλοκή των ΕΔ σε καθήκοντα εσωτερικής ασφάλειας, επικουρικά πάντα, προς τις αστυνομικές δυνάμεις. Αλλά οι εμπειρίες από τον Δεκέμβριο του 2008, τον Φεβρουάριο του 2012 και από άλλες ανάλογες περιπτώσεις, όπως η εισβολή στο ΥΠΕΘΑ των συνδικαλιστών των ΕΝΑΕ έδειξε ότι η ΕΛΑΣ πλέον αδυνατεί αν εφαρμόσει τέτοιας ευρείας έκτασης σχέδια ασφάλειας. Και εκεί που τελειώνει η ΕΛΑΣ, αρχίζει ο Στρατός, αν δεν θέλουμε να εξελιχθούμε σε χώρα ηττημένη εκ των έσω...
defencenet.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου