Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2012

ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΛΙΚΟ ΑΔΡΙΑΣ 22-10-1943

Πριν 79 χρονια . Μια ολοχρυση σελιδα της Ελληνικης αλλα και της Παγκοσμιας Ναυτικης Ιστοριας
ειχε συμπληρωθεί. ΑΦΙΕΡΩΜΕΝΟ στο...
ΠΛΗΡΩΜΑ ΤΟΥ ΘΡΥΛΟΥ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ

… στον Πατερα μου Aντιπλοιαρχο Μολυβα Δημητριο του Επαμεινωνδα μελος του πληρωματος του ΑΔΡΙΑ

…….στον Νονο μου Ναυαρχο Τουμπα Ιωαννη Κυβερνητη του ΑΔΡΙΑ


20Η Ιουλιου 1942
….. στο Νιουκαστλ της Αγγλιας , υψωνεται επισημως η Ελληνικη Σημαια επι του αντιτορπιλικού ; ΑΔΡΙΑΣ !
Το Αντιτορπιλικο ΑΔΡΙΑΣ ηταν το πρωτο πλοιο με το ονομα αυτό και παρεληφθη από το πολεμικο ναυτικό το 1942. Ηταν Βρεττανικης κατασκευης τυπου ΗUΝΤ
13η Φεβρουαριου 1943

….ο χειριστης του Αστιγκ διοπος Καραιωσηφογλου , ανεφερεν << ηχω>> , δηλαδη υποβρυχιο …επετεθημεν αμεσως με 17 μιλια και εβαλαμεν πέντε βομβας …. Το υποβρυχιο ανηλθεν στην επιφανειαν . Επιτιθεμεθα εκ νεου με δεκα βομβας αυτην την φοραν … εφανησαν τρεις στηλες καπνού εις την θεσιν του υποβρυχίου … απωλεια υδροφονικών ---δηλαδη επαυσε ο θορυβος των ελικων του υποβρυχιου , πραγμα που σημαινει ότι εσταματησαν αι μηχαναι του και βραδεια απώλεια της << ηχους >>, δηλαδη το υποβρυχιο σιγα σιγα εχανετο ………μετα την νεα αυτή επίθεση , μια μεγαλη λαδια πετρελαιου απλωνεται εις την επιφανεια της θαλασσης Το πληρωμα ξεσπαζει σε ζητωκραυγες ! Επροκειτο , το εις τον Ατλαντικό δρων Γερμανικο υποβρυχιο U-623 , όπως εδοθη από το Γερμανικο Ναυαρχειο μετα την ληξη του πολεμου
( Εχθρος εν οψει )

9η Σεπτεμβριου 1943

Ο Αρχηγος του στολου της Μεσογείου διατασσει τον ΑΔΡΙΑΝ να εγκαταλειψει αμεσως την νηομπομπήν και να πλευσει ολοταχως εις την Μαλταν ,
-Τι να συμβαινη , Κατι σοβαρον ασφαλως θα είναι !
Ακου ΑΔΡΙΑ , εχω ευχαριστα νεα για σενα Μαντεψε !
Δεν μπορω να μαντευσω, απολυτως τιποτε
- Ακου Τουμπα
- Η Ιταλια επεσε και ο στολος της θα παραδοθει αυριον εις τους Συμμαχους
- Το πλοιον σου , ο ΑΔΡΙΑΣ απεδειχθει ένα θαυμασιο πλοιο και δια τουτο του αξιζει η υψιστη τιμη να παραδοθη εις αυτό ο Ιταλικος Στολος του Ταραντος !
Δεν μιλω , δεν ημπορω να μιλησω Ενας κομπος με πνιγει . Τα ματια μου υγραινονται
Ειμαι εξω φρενων με τον εαυτον μου . Κοτζαμ αντρας και Κυβερνητης πολεμικού και να δακρυζω σαν παιδι ! …..
………Παντοτε είναι μεγαλοπρεπες το θεαμα που παρουσιαζει όταν πλεει ενας Στολος , είναι όμως αφανταστα μεγαλοπρεπές το θεαμα ενός ολοκληρου Στολου, που πλεει δια να παραδοθη . Όλα τα ιταλικα πλοια εχουν υψωσει εις τον ιστον των το σημα της παραδοσεως . Ενα μεγαλο τετραγωνο μαυρο σημα . Είναι το πενθος των .
Ο ΑΝΔΡΙΑΣ πετα σαν εχη καταλαβει το καλο καραβι την σημασια των στιγμων σχιζει με υπερηφανειαν την ηρεμη θαλασσα , ενώ ψηλα εις το καταρτι μας , η μεταξωτη Ελληνικη σημαια κυματιζει με πολλην χαρη Η Ιταλική Ναυαρχις μας σημαινει πρωτη αυτή << ακινησιαν >> . Η φρουρα της παρουσιαζει οπλα .
Απονεμουν τας τιμας εις του Νικητας . Κανεις δεν ομιλει . Δεν ακουεται λεξις
Δεν πιστευουμε εις τα ματια μας . Ζουμε μια μεγαλην , μιαν αλησμονητην στιγμην.
Σκεπτομαι την Πατριδα , τους σκλαβωμενους Ελληνας . Αν ημπορουσαν να ιδούν αυτην την σκηνην , αν ημπορουσαν εστω να την μαντευσουν . Η συγκινησις με πνιγει Ευχαριστω από το βαθος της καρδιας μου τον Θεον .
 Νυν απολυοις τον δουλον σου Δεσποτα………….
Αργα το βραδυ , γλυστρα αθορυβα μεσα εις το λιμάνι , της Σλιεμας , ένα καραβι , που δεν μπορει παρα να ερχεται από αλλους κοσμους , κοσμους μακρυνούς φανταστικούς , διοτι εχει ως επιβατας του, μονον, ανθρωπους ευτυχισμενους . Είναι ο ΑΔΡΙΑΣ .
( Εχθρος εν οψει )

21η Οκτωβριου 1943

…….. εις τας τρεις το πρωι , τεσσαρα αντιτορπιλλικα απέπλεαν από την ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ,δια τα Δωδεκανησα : Τα ΤΖΕΡΒΙΣ - ΠΑΘΦΑΙΝΤΕΡ – ΧΑΙΡΓΟΥΩΡΘ και ΑΝΔΡΙΑΣ . Επι των τεσσαρων πλοιων ειχαν επιβιβασθη πυρομαχικα και εφοδια , τα οποια προωριζοντο δια τα στρατευματα της Λερου………Εις τας 03.11 της 22ας Οκτωβριου , αυξανομεν ταχυτητα σε 23 μιλλια και πλεομεν ολαταχως , στο στενο της Κω , αρχισεν η αεροπορική επίθεσις , που περιμεναμε Αυτή ητο η πλεον σφοδρα και μεγαλυτερας διαρκειας αεροπορική επίθεσις , που υπεστη ο ΑΝΔΡΙΑΣ Ενώ τα στουκας αρχιζαν τας επιθεσεις των δια καταδυσεων , αλλα αεροπλανα ερριχναν συνεχως φωτιστικά , τα οποια εφωτιζαν , με εξαιρετική λαμπροτητα , ολην την περιοχήν . Η πρωτη επίθεσις εστραφη κατά του προπορευομενου ΧΑΙΡΓΟΥΩΡΘ , με μια ταχειαν στροφη προς τα αριστερα , το ΧΑΙΡΓΟΥΩΡΘ απέφυγε τας βομβας , από της στιγμης εκεινης ολαι οι επιθεσεις των Στουκας εστραφησαν κατά του ΑΔΡΙΑ , χωρις καμμια τυχη για τα Γερμανικα αεροπλανα …
( Εχθρος εν οψει )


22η Οκτωβριου 1943

…..νυχτα ωρα 21.56 ακριβως
Εστεκομουν εις την συνηθισμενη θεσιν μου κατά την μαχην. Εμπρος και εις το μεσον της ανω γεφυρας , διπλα εις την γυροπυξιδα και ακουμπουσα εις τον φωναγωγον του πηδαλιου , όταν αιφνης μια ισχυροτατη διπλη δονησις συνεκλονισε το πλοιον
Μολις προλαβα να διερωτηθω τι συμβαινει , όταν αισθανομαι ότι τινασσομαι εις τον αερα ………… αισθανομαι διαφορα αντικειμενα να πεφτουν σαν βροχη επανω μου , ενώ συγχρονως ακουεται μια τρομερη εκρηξις , που συνοδευεται από σειραν δυνατων κροτων και τριγμων , διαφορων σιδερικών που εσπαζαν Εσκεφθην ότι << ήλθε το τελος >> Με τη πρωτη ματια βλεπω τα δυο πυροβολα του Α ¨ Πυργου να υψωνονται ορθια επανω εις τη γεφυρα και ακριβως εις την θεση που εστεκομουν προ ολιγου
Αμεσως αντεληφθην ότι ειχε τιναχθει εις τον αερα η πρωρα και ότι το πλοιον ειχε κοπη εις τα δυο
Σκυβω από την γεφυρα δια να ιδω την πρωρα και βλεπω την θαλασσαν !
Δεν υπηρχε πλεον πρωρα !
Πληρης ερημια εις την γεφυρα ... Σωματα είναι πεταγμενα εδώ και εκει …. Οσοι βρεθηκαν στην πλωρη χαθηκανε στο βαθος της θαλασσας μαζι με το κομματι του ενδοξου καραβιου τους
….. Δια να γινει αυτή η εργασια , δια να στερεωθουν τα διαφραγματα με δοκους και δια να απομονωθουν από το διαμερισμα χαμηλής τασεως , διαφορα κυκλωματα , που εδημιουργουσαν επικινδυνα βραχυκυκλωματα , εχρειασθη να κατάβληθούν από το αρμοδιον προσωπικόν , προσπαθειαι υπερανθρωποι.
Εγραφησαν σελιδες αφθαστου ηρωισμου από τον υποπλοιαρχο Μολυβαν , το δ . ηλ Αναγνωστοπουλο , τον δ . μηχ . Ματσουκαν , τον δ. θερμαστην Μαστρογιαννη , τον υποκ μηχ .Αντωνοπουλον, τον υποκ.μηχ.Χαρδούβαλην και τον υποκ.μηχ.Καψιμανοπουλο Με συνεχη κινδυνο της ζωης των , ειργαζοντο επι ωρας ολοκληρους .
21 Νεκροί και 30 Τραυματιαι
( Εχθρος εν οψει )

Επειδή ο "Αδρίας" άρχισε να βάζει νερά, ο κυβερνήτης του αποφάσισε να απομακρυνθεί τάχιστα και με ταχύτητα έξι κόμβων, προσεγγίζοντας τις τουρκικές ακτές, όπου προσάραξε ομαλά, στην αμμώδη ακτή του μυχού του όρμου του Γκιουμουσλουκ
, έχοντας διανύσει σε περίπου τρεις ώρες (2 ώρες και 50 λεπτά), απόσταση 15 μιλίων από το σημείο της προσκρούσεως στην γερμανική νάρκη...
Στην διάρκεια αυτού του πλου, ο γιατρός του "Αδρία", ανθυποπλοίαρχος Καποδίστριας, επέδενε τα τραύματα των τραυματιών, υπό πρωτόγονες συνθήκες. Δύο τραυματίες, ο σημαιοφόρος Θέμελης και ο δίοπος Χαβιάρας, απεγκλωβίστηκαν από τα συντρίμμια της κομμένης πρώρας, μόνο μετά την προσάραξη του πλοίου!...
Το ηθικό των ανδρών, ήταν εξαιρετικά υψηλό. Μοναδικό παράδειγμα θάρρους και υψηλού πνεύματος θυσίας, ήταν η περίπτωση του δίοπος μηχανικού Παπαφραντζέσκου, ο οποίος είχε τραυματιστεί σοβαρότατα στο αριστερό χέρι του, και ο γιατρός Καποδίστριας, ήταν υποχρεωμένος να του το κόψει κάτω από τον αγκώνα, χωρίς αναισθητικό. Όταν ο τραυματίας Παπαφραντζέσκος αντιλήφθηκε τον κυβερνήτη, να εισέρχεται στο χώρο της "χειρουργικής επεμβάσεως", γυρνάει και λέει στον Κυβερνήτη του, για να του δώσει θάρρος: << Μη στεναχωριέστε, κύριε Κυβερνήτα. Καλά είμαι. Τι είναι ένα χέρι για την Πατρίδα; Τίποτα!>>. Πραγματικά, μοναδικές στιγμές!....

1η Δεκεμβριου 1943
…… στις 21.00 το δραδυ επειτα από επισκευές, που διήρκεσαν περίπου 40 μέρες, ο "Αδρίας" ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής, πλέοντας με την πρύμη του. .Το πιο σπουδαιο ηταν ότι ο Τουμπας δεν εγκατελειψε το καραβι του . Το φερε με << χτισμενη >> τη πρωρη σιγα σιγα στην Μεσογειο , χωρις καμμια καλυψη , διασχιζει 700 ναυτικα μιλια και φτανει στην Αλεξανδρεια , ανημερα του Αγιου Νικολαου , προστατη των Ναυτικών .
6η Δεκεμβριου 1943
…… 14.08 το μεσημερι , το εναπομείναν τμήμα του θρυλικού "Αδρία" εισήρχετο περήφανα στο λιμάνι-ναύσταθμο της Αλεξανδρείας. Ημιθεοι – κυβερνητες και πληρωμα –σ΄ένα καραβι φαντασμα . Υποδοχη μοναδική στην ιστορια Ψηλά, στον κεντρικό ιστό του, έφερε αναπεπταμένη τη μεταξωτή ελληνική σημαία, υπό τους θριαμβευτικούς συριγμούς του συνόλου των βρεταννικών, ελληνικών και λοιπών συμμαχικών πλοίων που είχαν παραταχθεί για να τιμήσουν το αντιτορπιλικό μας, που κατάφερε ένα ηρωϊκό ταξίδι επιστροφής, αδιανόητο για όλους, αλλά αντάξιο της Ελληνικης Ναυτοσυνης
Το κατορθωμα αυτό εχαιρετισθη με τοσον ενθουσιασμον από τους ελληνικούς και συμμαχικούς κυκλους , ειναι ενδεικτικό της αξιας των ναυτικών μας οσον και της ναυπηγικής τεχνης των Βρεττανικων Ναυπηγείων .Ο κυβερνητης , οι Αξιωματικοί και το πληρωμα του μετεβαλον τον μυθον σε πραγματικοτητα



Ένα καραβι η Ελλας σαν τον << Αδρια >> , ( που επεσε εσκεμμενα σε Ναρκοπεδιο…)
δεν πρεπει να βυθιστεί !! , δεν πρεπει να να μεινει στο << Γκιουμουσλουκ >> …. !!
Πρεπει να βρει την << Αλεξανδρεια της >> Κε Πρωθυπουργε …..



¨ Εχθρός εν όψει ¨
Ναυαρχος Ιωαννης Τουμπας
Προεδρος της Ακαδημιας Αθηνων
Η πρώτη έκδοση του βιβλίου είχε γίνει το 1954
και
εχει τιμηθεί με το Βραβείο της Ακαδημίας Αθηνών.


Μολυβας Επαμεινωνδας του Δημητριου

Υποστρατηγος Ιατρος ( εα ) , MD , MsC , PhD

Δεν υπάρχουν σχόλια: